W roku szkolnym 2025-2026 ramach zajęć rozwijających zainteresowania w klasie VIII A i II A PP będzie realizowany Międzynarodowy Projekt „Chwila dla sztuki” – II edycja , której autorką i koordynatorką będzie pani Paulina Berkowska, współautorem pan Mariusz Berkowski. Projekt jest zgodny z założeniami Podstawy Programowej oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/26. Zadania projektowe przewidują realizację następujących obszarów polityki oświatowej:
1. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. ( punkt 2)
2. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych. ( punkt 7)
3. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
( punkt 8)
Termin realizacji: 15 września 2025 – 19 czerwca 2026
Cele projektu wynikające z Podstawy Programowej:
1. Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
2. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
1. promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno,
2. rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką,
3. współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
4. wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm,
5. kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
6. kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku,
7. zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie,
8. współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.