Głównym celem zajęć w klasach VIIIC i IIIA PP jest zainteresowanie uczniów literaturą , której poziom jest dostosowany do możliwości i zainteresowań. Słuchanie bajek, baśni, opowieści czytanych lub opowiadanych przez nauczyciela dobranych do aktualnych potrzeb ucznia wpływa na rozwój emocjonalny, obniżenie napięcia oraz rozwijanie empatii. Poprzez twórczość plastyczną uczniowie mogą wyrazić swoje emocje i przeżycia. Krótkie wiersze lub wybrane fragmenty wierszy J. Brzechwy czy J. Tuwima przybliżają otaczający świat oraz są inspiracją do tworzenia opowieści ruchowych ilustrowanych muzyką.
Cele szczegółowe:
• rozwijanie wrażliwości;
• wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego;
• budzenie zainteresowania słowem czytanym;
• poznawanie świata w bajkach terapeutycznych;
• eliminowanie negatywnych emocji, wyciszenie;
• tworzenie przyjaznego nastroju;
• rozwijanie pamięci poprzez naukę na pamięć fragmentów wierszy ;
• kształtowanie umiejętności porozumiewania się werbalnego i niewerbalnego;
• nazywanie różnych stanów emocjonalnych;
• poznanie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania swoich zachowań;
• kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi;
• usprawnianie funkcji manualnych;
• rozwijanie fantazji, wyobraźni, kreatywności;
• wyzwalanie spontanicznej aktywności twórczej;
• wyrażanie przeżyć w działalności plastycznej, muzycznej i ruchowej.