W roku szkolnym 2019/2020 Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej „Przyjaciele Okruszka”, zrealizowało i dofinansowało zadania:
Udział dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w zajęciach hipoterapeutycznych formą aktywnej rehabilitacji ruchowej i społecznej.
Zajęcia realizowane były na terenie ośrodka jeździeckiego w Budzistowie, ze środków otrzymanych z dotacji budżetu Gminy Miasto Kołobrzeg w wyniku rozstrzygniętego otwartego konkursu ofert o wsparcie realizacji zadania publicznego.
Uczestnicy brali udział w zaplanowanych zajęciach prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę.
Liczba uczestników zajęć hipoterapeutycznych – 12 osób. Uczestnicy rekrutowani byli na podstawie orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, wywiadów z nauczycielami oraz rehabilitantem pracującymi z dziećmi, rozpoznaniem środowiska rodzinnego oraz po określeniu potrzeb i możliwości każdego z uczestników w zakresie potrzeby uczestnictwa w planowanych zajęciach w kierunku wsparcia procesu rewalidacyjno – rehabilitacyjnego, usprawniania umiejętności samoobsługowych i komunikacyjnych, wywiadów z rodzicami uczestników, wskazujących na potrzebę kontaktu z dzieckiem w nowym środowisku społecznym. Udział w zajęciach wskazany był ze względu na potrzebę stałej, systematycznej stymulacji rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz realizację zadań rewalidacyjnych, zmierzających do przygotowania osoby niepełnosprawnej do, w miarę możliwości psychofizycznych, samodzielnego życia w społeczeństwie. Zajęcia hipoterapeutyczneodbywały się w pomieszczeniu do prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Dzieci i młodzież biorąca udział w zajęciach była odizolowana od czynników i bodźców zewnętrznych, dzięki czemu współpraca terapeuta – uczestnik – koń mogli ze sobą ściśle współpracować, co przyniosło pozytywne rezultaty rehabilitacyjne, zwłaszcza że wiele niepełnosprawności poważnie ogranicza lub wręcz uniemożliwia samodzielne poruszanie się. Podczas jazdy na koniu uczestnicy zajęć zyskiwali możliwość samodzielnego przemieszczania się w przestrzeni, decydowali gdzie i kiedy pojadą, zyskując dzięki temu poczucie wolności i uniezależnienia się od innych ludzi.
Rodzinny Piknik Integracyjny: „Mamo, tato baw się razem z nami”.
W czerwcu na terenie Karczmy Solnej odbył się II Rodzinny Piknik Integracyjny „Mamo, tato baw się razem z nami” , w którym uczestniczyli uczniowie, rodzice i nauczyciele. Celem Pikniku było stworzenie warunków do pełnej integracji rodziców, uczniów i nauczycieli. Bazą dla takiej integracji były występy artystyczne naszych uczniów oraz udział w nieskrępowanej zabawie, którą poprowadził animator imprez dla dzieci – tych młodszych i trochę starszych. Wszyscy aktywnie uczestniczyli w zabawach integracyjnych, w konkursach sprawnościowych i tanecznych, podziwiali tęczowy pokaz małych baniek mydlanych. Podsumowaniem Pikniku była degustacja smacznych ciast, soków, zupy pomidorowej i kiełbasek z grilla. Założone cele dotyczące inicjowania i organizowania różnych form aktywizacji osób niepełnosprawnych zmierzających do pełnienia ról społecznych, wspierania i zachęcania rodzin dzieci niepełnosprawnych do publicznych wystąpień ze swymi dziećmi i pełniejszej akceptacji oraz kształtowania w środowisku pełnosprawnych życzliwości i zrozumienie potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych zostały zrealizowane i wpłynęły na pełną integrację społeczną.
Piknik Integracyjny.
17 czerwca 2019 roku w na terenie Rodzinnego Parku Rozrywki Pomerania Fun Park odbył się Piknik Integracyjny, w którym uczestniczyli uczniowie, rodzice i nauczyciele. Wszyscy spędzili czas na wspólnej zabawie, podczas której każdy mógł skorzystać z proponowanych atrakcji, takich jak: rollecaster dragon, dmuchany plac zabaw, autodrom, karuzela łabędź i karuzela krzesełkowa oraz zajęcia w wiosce Wikingów. Zarówno młodsi, jak i trochę starsi świetnie się bawili, czemu sprzyjała pogoda, oraz wspaniała atmosfera, dzięki czemu zarówno uczniowie, rodzice i nauczyciele, spontanicznie czerpali radość z możliwości bycia razem. Założone cele dotyczące inicjowania i organizowania różnych form aktywizacji osób niepełnosprawnych zmierzających do pełnienia ról społecznych i integracji ze środowiskiem lokalnym, wspierania i zachęcania rodzin dzieci niepełnosprawnych do publicznych wystąpień ze swymi dziećmi i pełniejszej akceptacji oraz kształtowania w środowisku pełnosprawnych życzliwości i zrozumienie potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych zostały zrealizowane i wpłynęły na pełną integrację społeczną.
Wspieranie i inicjowanie przedsięwzięć edukacyjno – kulturalnych w ramach rehabilitacji społecznej.
W marcu, w kwietniu, w czerwcu, w październiku i w grudniu 2019r. Stowarzyszenie zorganizowało i dofinansowało udział uczniów niepełnosprawnych w:
- wycieczce do Koszalina – udział w zajęciach warsztatowych zajęciach kulinarnych (Zielona Farma), których celem było poznanie tradycji świąt wielkanocnych, usamodzielnienie, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego oraz rozwijanie umiejętności i zdolności manualnych.
- wycieczce do Przelewic – udział w warsztatowych, laboratoryjnych i terenowych zajęciach ogrodniczych w Ogrodzie Dendrologicznym, których celem było zwiększenie wiedzy i świadomości ekologicznej, poznanie smaków i zapachów ogrodu, udział w zajęciach laboratoryjnych i terenowych, usamodzielnienie, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego oraz uspołecznienie w nowym środowisku.
- udział w zajęciach edukacyjno – rehabilitacyjnych w gospodarstwie agroturystycznym w Mielnie, których celem było poznanie etapów związanych z sadzeniem, wzrostem i zbieraniem ziemniaków – wykopki oraz przygotowanie tradycyjnej potrawy ziemniaczanej (pieczonka), stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego oraz uspołecznienie w nowym środowisku.
- wycieczce do Skansenu Chleba w Ustroniu Morskim – udział w zajęciach warsztatowych i pokazowych poznanie etapów powstawania pieczywa i produktów potrzebnych do jego wypieku oraz metody, tradycji i etapów wypieku chleba, wdrażanie do funkcjonowania w grupie rówieśniczej i umiejętnego w niej współdziałania, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zadaniowych, usamodzielnienie, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego oraz uspołecznienie w nowym środowisku,
- udział w zajęciach warsztatowych decoupage, których celem było rozbudzenie pasji do ozdabiania i projektowania materiałów ozdobnych – bombki świątecznej, pobudzanie wyobraźni, rozwijanie umiejętności i zdolności manualnych, oraz możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego,
- udział w warsztatach plecionkarskich, których celem było poznanie etapów wyplatania koszyków oraz praktyczne nabycie umiejętności samodzielnego wykonania koszyka wielkanocnego, rozbudzenie pasji do projektowania materiałów ozdobnych, pobudzanie wyobraźni, rozwijanie umiejętności i zdolności manualnych, oraz możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego,
- udział w warsztatach pszczelarskich, których celem było poznanie etapów rozwoju hodowli pszczół, historii odkrycia miodu, sposobów porozumiewania się pszczół, tajników zbierania oraz wytwarzania miodu, zwiększenie wiedzy i świadomości ekologicznej, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego,
- spotkaniu świątecznym dla wychowanków internatu, celem udziału uczniów w uroczystości było przybliżenie tradycji związanych z obchodami świąt, wdrażanie do samodzielności, uspołecznienie oraz wyrabianie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej,
- udział w przedstawieniu teatralnym w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie, celem udziału uczniów w spektaklu „Wigilia Pani Skurcz” było przybliżenie atmosfery zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju społecznego oraz uspołecznienie w nowym środowisku.
- zajęciach na basenie,
- udział chętnych uczniów i ich rodziców w meczach koszykówki (Kotwica 50 Kołobrzeg).
W 2019r. Stowarzyszenie przeprowadziło dwie zbiórki publiczne, z których pozyskano kwotę w wysokości: 7 510,00 zł.
Stowarzyszenie uzyskało również wsparcie finansowe – wsparcie działalności Stowarzyszenie podczas odcinka specjalnego audycji „Koło Fortuny”.
Udział uczniów niepełnosprawnych w/w przedsięwzięciach wpłynął pozytywnie na ich świadomy udział w działalności kulturalnej oraz kształtowanie prawidłowych norm zachowania się w miejscach publicznych, pełnienia nowych ról społecznych w charakterze widza – uczestnika wydarzenia kulturalnego, pozwolił na zapoznanie z dorobkiem kulturalnym regionu, a przez to stworzenie optymalnych warunków wszechstronnego rozwoju społecznego oraz doskonalenia umiejętności manualnych, samoobsługowych i komunikacyjnych.
Założone cele dotyczące organizowanie działalności oświatowej i kulturalnej oraz inicjowania i organizowanie różnych form aktywizacji osób niepełnosprawnych zmierzających do pełnienia ról społecznych zostały zrealizowane i wpłynęły na wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży w zakresie pełnienia ról społecznych, prawidłowego funkcjonowania w miejscach użyteczności publicznej i korzystania z dóbr kultury.