W SOSW „Okruszek” prowadzone są zajęcia logopedyczne wielorakich zaburzeń mowy wynikających z niepełnoprawności intelektualnej stopnia umiarkowanego i znacznego. Terapią objęci są uczniowie z MPD, autyzmem, niedosłuchem, niedowidzeniem oraz zespołem Downa.
Cele oddziaływań logopedycznych są ukierunkowane na wszelkiego rodzaju zaburzenia mowy i wymowy jakie wykazują uczniowie. Zajęcia logopedyczne są bardzo zróżnicowane. Dotyczą zarówno dzieci mówiących jak i niemówiących.
Podczas zajęć logopeda:
- usprawnia aparat artykulacyjny,
- prowadzi korekcję wad wymowy,
- rozwija słownictwo,
- kształtuje umiejętność budowania zdań,
- rozwija sprawności komunikacyjne – społeczne, pragmatyczne i sytuacyjne.
- skupia się w sposób szczególny na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej naszych podopiecznych.
Dąży się do takiego usprawnienia ich umiejętności porozumiewania i kładzie nacisk aby ta umiejętność (słowna czy bezsłowna) umożliwiała im samodzielne radzenie sobie w zakresie przekazywania informacji dotyczących własnych potrzeb, preferencji i doświadczeń.
W pracy z uczniami z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu się logopeda stosuje metody wspomagające i alternatywne. Prowadzi terapię w oparciu o:
- gesty języka migowego,
- programy wspomagania kompetencji komunikacyjnej autorstwa Magdaleny Grycman.
W ramach zajęć logopedycznych realizowany jest program własny:
stymulowanie rozwoju mowy uczniów z Zespołem Downa przeznaczony do realizacji również z dziećmi wymagającymi terapii w zakresie podstawowych funkcji takich jak żucie i połykanie- dzieci niemówiących, dzieci których artykulacja jest niewyraźna lub mowa ograniczona do zdań dwuwyrazowych lub tylko do kilku słów oraz dzieci o ubogim zasobie leksykalnym.
Dysponujemy szeroką gamą programów komputerowych wspomagających i uatrakcyjniających terapię mowy:
- komunikację – edytor plansz GridEd i współpracujący z nim mówiący edytor tekstu – SymWord,
- rozwijających komunikację i poszerzających słownictwo – Obrazkowy słownik tematyczny,
- służących terapii opóźnionego rozwoju mowy i specyficznych zaburzeń rozwoju języka – Zabawy słowem,