Innowacje, projekty, programy > Projekty > VII Edycja Projektu „20 minut dla matematyki”
W roku szkolnym 2025 /2026 klasa VIII a i VIII b wraz z wychowawcami Anetą Żarską i Moniką Tyszkiewicz-Machnio wezmą udział w VII Edycja Projektu „20 minut dla matematyki”. Autorem projektu jest dr Zuzanna Jastrzębska – Krajewska, zaś partnerami projektu są:
Bliżej Przedszkola – partner medialny.
Fundacja Wspomagania Rozwoju Dzieci Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej – partner merytoryczny i strategiczny.
Przedszkole Szesnastka imieniem I. Kwintowej w Olsztynie – partner organizacyjny.
Kidsview – partner projektowy.
CEL GŁÓWNY:
Wprowadzenie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnie z potrzebami rozwojowym dzieci poprzez świadome włączenie się nauczycieli i rodziców.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
Zachęcanie szkół do włączania się do projektu celem organizowania efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji Dziecięcej Matematyki autorstwa E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Wyciąganie zadań matematycznych z kartki papieru do nauczania czynnościowego, używanie liczmanów.
Zapoznanie z koncepcją Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówki z rodzicami.
Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w Dziecięcej Matematyce®.
Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych.
Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki.
Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki.
Wprowadzenie w codzienność uczniów zabaw ruchowych i muzyczno - ruchowych wspomagających orientację w przestrzeni, koordynację wzrokowo - ruchową, skupienie uwagi, uważność słuchową, spostrzegawczość, itd.
W projekcie mogą brać udział placówki/nauczyciele, którzy oprócz prowadzenia codziennej edukacji matematycznej z wykorzystaniem codziennych sytuacji życiowych, będą włączać do tej inicjatywy rodziców. W projekcie nie ma zadań, ponieważ opiera się on o wykorzystanie codziennych sytuacji życiowych i zwrócenie uwagi dzieci i ich rodziców, że matematyka i edukacja matematyczna najmłodszych polega na doświadczaniu świata i kierowania tymi sytuacjami w taki sposób, aby kiełkowały na nich umiejętności matematyczne w praktyce.
Jako warsztaty z rodzicami zaproponują formę wysyłki inspiracyjnych materiałów online, zachęcą do zapoznania się z profilem @pani__zuzia na Instagramie i na Facebooku, a także będą wysyłać linki do podcastu #20minut i Newslettera #20minutdlaMATEMATYKI. Będą inspirować rodziców do wykorzystania.
Nauczyciele biorący udział w Projekcie zobowiązani są do przestrzegania zasad koncepcji
Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej oraz czynnościowego nauczania matematyki.
W ramach projektu nauczyciele zobowiązują się do systematycznej i codziennej edukacji
matematycznej w szkole (poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych, ale także przy okazji: spacerów, posiłków, ubierania, sprzątania sali, zabaw, zajęć muzyczno-ruchowych).
Merytoryczna podstawa projektu:
Dziecięca Matematyka prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej oraz Ruch + Muzyka = Matematyka dr Z. Jastrzębskiej – Krajewskiej.
Projekt realizowany jest od 1 września 2025r. do 31 sierpnia 2026 r.
Koordynatorem projektu w SOSW „Okruszek” w Kołobrzegu jest Monika Tyszkiewicz – Machnio.