Innowacje, projekty, programy > Projekty > V edycja Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”.
W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie III B i VIII B wraz z wychowawcami Iwoną Bogucką i Moniką Tyszkiewicz-Machnio oraz pedagogiem Kamillą Winiecką wezmą udział w V edycji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”.
Autorką i koordynatorką projektu jest Paulina Berkowska, współautorem Mariusz Berkowski. Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.
Kierunki polityki oświatowej obejmują następujące obszary:
1. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości
o bezpieczeństwo własne i innych. (punkt 2)
2. Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych. (punkt 4)
3. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii,
w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. (punkt 5)
4. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych. (punkt 7)
5. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce. ( punkt 8)
Termin realizacji: 15 września 2025 r. – 19 czerwca 2026 r.
Cele projektu wynikające z Podstawy Programowej
1. Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji,
2. Wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
3. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
4. Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
5. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
1. Promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
2. Rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
3. Współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
4. Wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm - kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
5. Kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
6. Zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie.
7. Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.