Emocje w słowach – słowa w emocjach - SOSW OKRUSZEK KG

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY
"OKRUSZEK"

Adres: 78-100 Kołobrzeg ul. Brzozowa 2
tel. 94 35 49 670/ fax. 94 35 49 674

logo szkoły: dwie stylizowane postacie na kuli
grafika: godło Polski
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY
OKRUSZEK

Adres: 78-100 Kołobrzeg   ul.Brzozowa 2
Tel. 94 35 49 670
E-mail: sosw@soswokruszek.pl
Przejdź do treści

Menu główne:

Emocje w słowach – słowa w emocjach

Innowacje, projekty, programy > Innowacje
Innowacja logopedyczna "Emocje w słowach – słowa w emocjach" to specjalistyczny program logopedyczny skierowany dla uczniów z klas III b, IV a, VIII a, którzy mają zajęcia logopedyczne
z p. Kamilą Wierzbicką i Kamillą Winiecką, mający na celu usprawnianie wszystkich aspektów komunikacji werbalnej poprzez integrację z rozwojem emocjonalnym. Program łączy ćwiczenia logopedyczne z aktywnościami stymulującymi świadomość emocjonalną, umożliwiając dzieciom doskonalenie aparatu artykulacyjnego, słuchu fonematycznego i fonetycznego, zasobu leksykalnego (ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa emocjonalnego), prozodii mowy oraz płynności wypowiedzi w kontekście wyrażania i rozumienia emocji. Wykorzystując specjalistyczne zabawy logopedyczne, elementy logorytmiki, pracę z tekstem i wizualizacjami emocji, uczniowie będą rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne w sposób holistyczny i angażujący.

Cel Główny:
Optymalizacja rozwoju mowy i komunikacji werbalnej dzieci poprzez zintegrowane działania logopedyczne, wykorzystujące kontekst emocjonalny jako motywację i narzędzie terapeutyczne.

Cele Szczegółowe:
• Precyzyjne usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych w kontekście wymowy głosek związanych z różnymi emocjami (np. dźwięki o wyższej frekwencji w radości, niższej w smutku).
• Specjalistyczna korekcja wad wymowy, z uwzględnieniem wpływu emocji na napięcie mięśniowe i artykulację.
• Intensywne rozwijanie słuchu fonematycznego i fonetycznego poprzez różnicowanie dźwięków mowy w słowach oznaczających emocje oraz w wypowiedziach nacechowanych emocjonalnie.
• Aktywne wzbogacanie słownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa emocjonalnego i jego poprawnego użycia w różnych kontekstach komunikacyjnych.
• Świadome kształtowanie prawidłowej prozodii mowy (intonacja, akcent, rytm) jako kluczowego elementu wyrażania emocji i intencji komunikacyjnych.
• Systematyczna poprawa płynności wypowiedzi, z uwzględnieniem strategii radzenia sobie
z tremą i innymi emocjami wpływającymi na płynność.
• Rozwijanie umiejętności tworzenia spójnych i logicznych wypowiedzi dotyczących emocji
i sytuacji emocjonalnych.
• Kształtowanie umiejętności rozumienia mowy innych, w tym rozpoznawania emocji na podstawie prozodii i słownictwa.

Metody Pracy:
• zabawy logopedyczne ukierunkowane na konkretne głoski i umiejętności, powiązane z tematyką emocji.
• Gry dydaktyczne o charakterze logopedycznym wykorzystujące słownictwo emocjonalne
i sytuacje emocjonalne do ćwiczeń artykulacyjnych, słuchowych i leksykalnych.
• Elementy dramy logopedycznej, w których uczniowie poprzez role ćwiczą wymowę, prozodię
i płynność w kontekście wyrażania emocji.
• Logorytmiczne ćwiczenia łączące ruch, rytm i mowę w celu usprawniania motoryki, koordynacji
i prozodii w powiązaniu z emocjami.
• Ćwiczenia słuchowe (różnicowanie, identyfikacja, analiza) skoncentrowane na dźwiękach mowy w słowach i zdaniach o zabarwieniu emocjonalnym.
• Praca z tekstem (czytanie, powtarzanie, tworzenie) ukierunkowana na poprawę artykulacji, prozodii i wzbogacanie słownictwa emocjonalnego.
• Wykorzystanie wizualizacji emocji (obrazki, mimika) jako wsparcia w ćwiczeniach artykulacyjnych i leksykalnych.

Prowadzący w SOSW Okruszek: Kamilla Winiecka, Kamilla Wierzbicka

© Copyright 2025 by SOSW Okruszek w Kołobrzegu
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego